Tuesday, March 1, 2011

Hoe Linkedin ingezet kan worden voor een hogere pagerank

Waarom social media voor backlinks?

Een van de manieren om een hogere pagerank te behalen voor een website is het linken van social media aan de corporate website. Backlinks geven namelijk de populariteit aan bij Google. Daarnaast is het zo dat social media hoog gewaardeerd worden qua door Google. Wanneer er dus veel profielen van bijvoorbeeld Linkedin naar de corporate website linken, zal dit de pagerank van die corporate website verhogen.

Om dit goed in te vullen zou er een strategie gemaakt kunnen worden voor de medewerkers van uw bedrijf met betrekking tot het beheren van social media en het linken naar de corporate website. In die strategie zouden de volgende punten moeten staan:


1. Vaak updaten


Net zoals het regelmatig vernieuwen van de content op een website, is het vernieuwen van de content in Linkedin ook erg belangrijk. Zo laat u aan Google zien dat het profiel bijgehouden wordt en dat u dit serieus oppakt. Natuurlijk is het zo dat u niet elke week van baan verandert en daardoor iets kunt toevoegen, maar u kunt wel de beschrijving veranderen of lid worden van een extra groep. Kleine veranderen zullen worden geregistreerd door Google en daardoor dus effectief zijn. Werk dus regelmatig het profiel bij. Daarnaast kunt u diverse keywords plaatsen in de verschillende beschrijven en categorieën. Dit zal bijdragen aan een betere ranking.

Ook is het mogelijk om Twitter aan Linkedin te koppelen. Tweets zullen dan ook geplaatst worden op het profiel van Linkedin. Ook deze tweets worden gezien als updates.


2. Public profile


Bij de instellingen van het profiel kan de zichtbaarheid van het profiel ingesteld worden. Belangrijk hierbij is dat het profiel voor iedereen toegankelijk is. Wanneer dit niet het geval is kan dit uw ranking beïnvloeden en kunnen mensen u moeilijker vinden.

In Linkedin is het mogelijk om de URL van uw profiel aan te passen. In eerste instantie zal Linkedin namelijk zelf een URL genereren. Door zelf een URL te maken, kunt u belangrijke keywords plaatsen. Zo kunt u uw volledige naam in de URL kwijt maar kunt u ook een activiteit of bedrijfsnaam kwijt. Hierdoor bent u makkelijk vindbaar en kunt u gebruik maken van de waarde van een URL.

Het aanpassen van uw profiel instellingen en URL kan hier.

3. Headline

Het plaatsen van keywords door uw gehele profiel is belangrijk voor de ranking. Zoals bekend wordt er door Google meer waarde gegeven aan titels en bijvoorbeeld een H1. Bij Linkedin is het mogelijk om een headline te plaatsen. Deze is te vinden naast uw persoonlijke foto onder uw naam. Dit is aan te passen door op ‘Edit’ te klikken. Door in de headline de bedrijfsnaam en uw functie te plaatsen, beïnvloedt u de ranking op een positieve manier. Wees hier echter niet te oppervlakkig maar geef specifiek aan welke activiteit of functie u vervult.


4. Websites


Binnen uw profiel is het ook mogelijk om websites toe te voegen. Links naar de corporate website, blog en Twitter bijvoorbeeld. Standaard staan er al een aantal categorieën waar de link bij kan horen. Zo kan er gekozen worden voor ‘company website’ of ‘personal website’. Het is echter ook mogelijk om hier zelf een beschrijving te plaatsen. Dit kan door op ‘other’ te klikken. Hierdoor kunt u heel gedetailleerd een anker tekst meegeven aan een link. Kies dus niet voor ‘company website’ maar voor de bedrijfsnaam met bedrijfsactiviteit. Bijvoorbeeld ‘Fietshop – mountainbikes’. Zo geeft u een gedetailleerde anker tekst mee aan de link. Wanneer u dit niet doet zal Google weinig waarde aan de link geven omdat de anker tekst niets aangeeft.


5. Connecties en recommendations


Binnen Linkedin geven connecties en recommendations uw populariteit aan. Aan beide dient dus gewerkt te worden. Hoe groter uw netwerk, hoe beter en ditzelfde geldt voor het aantal recommendations. Probeer dus vaak nieuwe connecties te vinden, bijvoorbeeld door te kijken bij ‘People You May Know’ en probeer per maand een recommendation te schrijven en te ontvangen.


6. Link naar profiel


Het linken van bijvoorbeeld uw blog naar uw profiel kan er belangrijk zijn. Hoe meer backlinks, hoe hoger Google uw populariteit inschat. Zo zal de pagerank van uw profiel toenemen en wordt de link naar de corporate website meer waard. Probeer dus op veel plaatsen een link naar uw profiel achter te laten maar overdrijf dit niet.


Tot slot


Wanneer er veel aandacht gegeven wordt aan Linkedin door u en werknemers van een bedrijf, kan dit zeer positief uitpakken. Bovendien zijn wijzigingen binnen een profiel snel te realiseren en gaat er dus weinig tijd inzitten. Wanneer dit serieus opgepakt wordt, zal dit zeker zijn vruchten af werpen. Succes!


3 comments:

  1. Leuk artikel Bram! Goed geschreven ook.

    Goede tips, ga er direct mee aan de slag. Dankjewel! :)

    ReplyDelete
  2. Originele invalshoek Bram! Vergeet echter niet dat PageRank één van de 200 factoren is die Google meetelt bij positionering in zoekresultaten. Daarnaast wordt de PageRank die zichtbaar voor ons is, maar 3 á 4 keer per jaar bijgewerkt. Staar je dus niet blind op het begrip 'PageRank'.
    Linken vanuit LinkedIn naar je corporate site doe je sowieso met je bedrijfsnaam als ankertekst, lijkt mij. En als je een beetje een unieke naam hebt als bedrijf zijnde, dan is het niet zo moeilijk om hoog te scoren in organische resultaten... Gewoon zorgen dat de content en techniek van je site goed staat!

    ReplyDelete
  3. Klopt Jurrien!
    Het zijn echter een aantal praktische tips, en alle beetjes helpen niet waar?

    ReplyDelete