Tuesday, January 18, 2011

2011: Doorbaak van social media bij bedrijven?

Snelle groei social media

De laatste jaren is het erg hard gegaan met de ontwikkeling van internet en de ontwikkeling van sociale netwerken op het internet. Tegenwoordig is een smartphone niet meer weg te denken uit de handen van een gemiddelde burger. Klaarblijkelijk verplaatsen steeds meer behoeften van de mens zich naar het internet. Het bijhouden van je eigen profiel en het constant op de hoogte zijn van ontwikkelingen binnen je eigen sociale netwerk zijn een deel van ons leven geworden.

Daarnaast verplaatst niet alleen het sociale leven zich naar het internet maar ook andere behoeften. Het online shoppen en programma’s terug kijken op het internet lijken populairder dan nooit tevoren.


Kracht social media

De sociale media speelt daarin een belangrijke rol. Via verschillende sociale netwerken worden deze behoeften gevoed. Zou Oh Oh Chersonissos ook zo’n succes zijn geweest wanneer er niet ruim van tevoren al verschillende teasers op Hyves circuleerden?
Zou H&M evenveel kleding online verkopen wanneer er geen speciale Hyves- en Facebookpagina zou zijn? Ik denk het niet. Social media is kortom erg krachtig en maakt het mogelijk om een grote en specifieke doelgroep te bereiken.


Bedrijven onderschatten kracht social media

Gezien de opkomst van social media valt het mij op dat er tot nu toe nog er weinig mee wordt gedaan door bedrijven. Ze lijken zich nog niet erg bewust van de waarde van social media.

Dat is erg jammer want social media kan zo ontzettend veel betekenen voor een bedrijf. Naast het feit dat het eigenlijk geen geld kost, alleen tijd, is het een makkelijk te gebruiken instrument.

Via social media platforms als Twitter, Facebook en Hyves is het mogelijk om veel naamsbekendheid te genereren. Nieuws en bijvoorbeeld aanbiedingen kunnen zich als een olievlek verspreiden over deze sites.  Bovendien kan het erg tijdbesparend zijn en erg klantvriendelijk. Neem bijvoorbeeld Ziggo. Wanneer u thuis een probleem heeft met de aansluiting kunt u de helpdesk van Ziggo een 'tweet' sturen met daarin een vraag om hulp. Binnen een paar minuten heeft u al reactie. Dat klinkt toch een stuk beter dan 10 minuten in de wachtrij staan van een 0900 nummer?


Interactie met klant door social media

Een ander mooi aspect van social media is het opbouwen van relaties tussen bedrijven en (potentiƫle) klanten. Wanneer een bedrijf veel volgers of vrienden krijgt, is het mogelijk om deze groep speciale aanbiedingen te doen. Ook kunt u discussiƫren met uw klanten. Al deze zaken dragen bij aan een soort van relatie. Een relatie zorgt ervoor dat de klant loyaal zal zijn richting het bedrijf en daar dus zijn of haar voorkeur aan zal geven. En wanneer zij een positieve ervaring hebben met dat bedrijf, zullen ze dit doorvertellen aan hun vrienden.


Een ander voorbeeld dat ik nog kwijt wil nam plaats rond de kerstvakantie. Met een aantal vrienden wilde ik gaan stappen op eerste kerstdag. Via internet hadden we al uitgepluisd welke kroeg wel en niet open was. Een van de grotere clubs in Apeldoorn was wel open maar daar was het de hele avond leeg. Een ander kleinere kroeg was daarentegen stampvol. De reden hiervoor is vrij simpel. De kleinere kroeg heeft personeel dat hun vrienden inlicht over de avond. Overdag worden dus via meerdere sociale netwerken berichten gestuurd naar de aanhang van deze kroeg. Op die manier weet de gehele aanhang dat de kroeg die avond open is en wie er komt draaien. Voor mij is het daarom onbegrijpelijk waarom de grote club dit niet doet. Op Hyves hebben ze immers genoeg vrienden om te bestoken met informatie over die avond. Met een aantal berichten via de sociale netwerken was ook de club goed vol geweest, zelfs op eerste kerstdag.

In die zin hoop ik dat 2011 het jaar wordt van de inzet van social media door bedrijven en daar behoort de club ook bij.


Bram Draaijer

No comments:

Post a Comment