Wednesday, December 29, 2010

Handige SEO tools

In mijn vorige blog ben ik ingegaan op de basis van search engine optimalisation. In dit blog wil ik een stapje verder gaan en een aantal handige tools uitlichten. Deze tools kunnen problemen van websites opsporen en kunnen bovendien helpen bij het analyseren van de concurrent. Al deze tools zijn tijdens mijn minor gebruikt voor de twee casussen van echte bedrijven.


Google gebruikt voor het indexeren van webpagina’s zogenaamde spiders. Die spiders brengen websites in kaart en analyseren de gegevens die op de website staan. Belangrijk is dus dat deze zogenaamde spiders alle pagina’s van uw website kunnen bereiken. Wanneer de navigatie bijvoorbeeld volledig bestaat uit javascript, haken deze spiders af en lezen ze enkel de homepage. Alle pagina’s van uw website moeten daarom dus bereikbaar zijn d.m.v. tekstlinks. Spiders kunnen namelijk ook geen afbeeldingen volgen die een link herbergen. Javascript in het menu kan overigens wel, mits dit een ondersteunende functie heeft. Maar hoe weet u nou of de zogenaamde spiders op alle pagina’s kunnen komen?

Daar zijn verschillende tools voor ontwikkeld, een daarvan is de crawltest van Seomoz. www.seomoz.com heeft een aantal handige tools ontwikkeld voor SEO. De crawltest behoort daar ook bij.



De crawltest werkt heel simpel. U  geeft het adres van de site en de tool van Seomoz doet de rest. Via deze tool kunt u dus bekijken of de spiders van Google op al uw pagina’s kunnen komen. Daarnaast, en dat is misschien nog wel belangrijker, kunt u problemen detecteren en dus oplossen. Wanneer het menu helemaal uit javascript bestaat zal er dus maar één pagina geïndexeerd worden: de homepage.

Het is het zeker waard om een kijkje te nemen op de website van Seomoz en zo te ontdekken welke tools er nog meer interessant kunnen zijn. Registratie is echter wel verplicht, u kunt dan één test per dag doen.


Linkdiagnosis

Een ander zeer handige tool is Linkdiagnosis. Deze tool is vooral handig om gegevens van de concurrent in kaart te brengen. Linkdiagnosis bekijkt hoeveel backlinks een website heeft en welke waarde deze hebben. De unieke ankerteksten worden daarbij ook geteld en weergegeven. Met deze tool kunt u uw eigen website dus vergelijken met die van de concurrent. Wanneer de concurrent meer backlinks heeft dan u, kan dit verklaren waarom de concurrent een hogere positie in Google heeft. Ook kunt u met deze tool inschatten op welke termijn een hogere plaats in Google haalbaar is. Wanneer de top 5 allemaal minstens 200 backlinks heeft, is het niet realistisch om met een nieuwe site binnen een aantal maanden ook in de top 5 te staan. Ook kunt u met deze tool bekijken welke waarde de verschillende links hebben. Hoe hoger de waarde, hoe belangrijker de link is voor de website.




Linkbuilding tool Karel Geenen

Karel Geenen is een expert op het gebied van internet marketing en heeft op zijn eigen website een handige tool ontwikkeld. Deze tool helpt u bij het zoeken naar relevante sites waar u uw link kwijt kunt voor uw website. Het enige wat u hoeft te doen is een zoekwoord ingeven. De tool geeft vervolgens een lijst met sites waar u vervolgens contact mee kunt opnemen. In dit voorbeeld heb ik het woord ‘vissen’ ingegeven. Vervolgens geeft de tool mij een lijst met websites en startpagina’s waarop ik mijn link kwijt kan.



Karel Geenen linkbuilding tool

Keyword density

De woordendichtheid op een website is belangrijk voor de indexatie van Google. Wanneer een belangrijk zoekwoord vaak voorkomt op een pagina, zal Google dit analyseren en er een waarde aan geven. Met andere woorden, als een bepaald woord waarop u gevonden wilt worden veelvuldig voorkomt op uw homepage, dan bevestigt u aan Google dat uw website belangrijke informatie bevat over dat zoekwoord. De zogenaamde keyword density moet daarom tussen de 5% en 10% liggen. Wanneer u dus een tekst heeft van 100 woorden, moet het zoekwoord daar vijf tot tien keer in voorkomen. Met deze tool kunt u dit simpel en snel berekenen en kunt u ook van uw concurrent in kaart brengen wat de keyword density is. Nog een andere tip: gebruik maximaal 2 tot 3 keywords per pagina. Met de backlinkstool en de keyword density tool kunt u dus al twee belangrijke gegevens van de concurrent en uzelf in kaart hebben.




Bij dit voorbeeld heb ik gezocht in Google op het woord ‘wijn’. Twentewijn staat op dat woord in de top 5. Wanneer ik op de homepage kijk wat de keyword density is, zie ik dat dit meer dan 10% is.

Tot zover deze toelichting op een aantal handige tools. Google Analytics en de webmasterhulpprgramma's heb ik bewust niet meegenomen omdat deze bij de meeste mensen die bezig zijn met SEO wel bekend zijn. Dit is enkel een greep uit het grote aanbod van handige tools. Wanneer hier een tool ontbreekt die ook ontzettend handig is, dan verneem ik dit graag van u.

Bram Draaijer

2 comments: