Monday, November 22, 2010

Blog aftrap – Zoekmachine optimalisatie

Tijdens een lezing in het eerste kwartiel van Erno Hannink kwam het fenomeen bloggen ter sprake en wilde hij zoveel mensen stimuleren om ook zelf te gaan bloggen. Vandaar dat ik de daad bij het woord gevoegd heb en voila, hier is mijn eerste blog. Bovendien kan ik op deze manier uitleggen waar ik veel mee bezig ben tijdens mijn minor internetmarketing.


SEO en SEA

In mijn eerste blog wil ik graag uitleggen hoe zoekmachine optimalisatie in elkaar steekt.  In mijn omgeving merk ik dat er vaak makkelijk en plat  over gesproken wordt: ‘Dat is toch gewoon een paar advertenties plaatsen in Google?’.  Nee, het plaatsen van advertenties is een mogelijkheid om meer verkeer naar je website te halen. Echter, je site optimaliseren voor een zoekmachine heeft niets met advertenties te maken. Wanneer je je site optimaliseert voor een zoekmachine, betekent dit dat je in de organische resultaten omhoog wilt klimmen. De niet betaalde kant van Google dus. Het plaatsen van advertenties wordt afgekort met SEA (search engine advertising). Dit is een van de snelste en makkelijkste methodes binnen de online marketing.

Vandaag wil ik het echter hebben over SEO (search engine optimalisation).
Het omhoog klimmen in de ‘natuurlijke’ zoekresultaten van Google dus. Het merendeel van de zoekers komt niet verder dan de eerste resultaatpagina in Google. Daarom is het van groot belang voor veel bedrijven om sowieso op de eerste pagina te staan en het liefst in de top 5. Het optimaliseren van je website betekent dat je aan Google bewijst dat jouw website relevant is voor het thema  of onderwerp waarover je website informeert. Google is op zoek naar bevestiging.


Content

SEO bestaat uit drie onderdelen. De content, de techniek en de links. De optimalisatie geschiedt vaak ook in die volgorde. De content is de inhoud van de website, de tekst en de plaatjes. Google hecht veel waarde aan nieuwe content, wanneer er vaak nieuwe teksten op de website worden geplaatst, zal Google dit waarderen met een hogere pagerank. Google geeft elke website namelijk cijfers. Hoe hoger de cijfers, hoe belangrijker de website is voor het onderwerp of thema. Het is dus belangrijk om je bezoekers regelmatig nieuwe informatie te geven.

De techniek is vaak de tweede stap in de optimalisatieketen. Google stuurt regelmatig zogenaamde ‘spiders’ op websites af om de aangeboden informatie in kaart te brengen. Dit proces wordt ook wel indexeren genoemd. Voor deze spiders is het belangrijk dat zij gemakkelijk door de website heen kunnen navigeren. Menu’s mogen bijvoorbeeld niet geheel werken op javascript, spiders lezen dit niet en komen zo niet op alle pagina’s. Ook is het belangrijk dat de code van de website schoon en goed leesbaar is. Ook is het belangrijk om de URL, dus het adres van de pagina, goed leesbaar te houden. Wanneer je bijvoorbeeld binnen een categorie zit, moet dit leesbaar zijn in de URL. Bijvoorbeeld: http://www.wijn.nl/rodewijn/cuvee.html. En niet: http://www.wijn.nl/rw=id66=23562.Via een goed leesbare URL bevestig je dus weer aan Google waarover de website gaat en dat de pagina relevant is voor dit onderwerp of thema.

De laatste stap van de optimalisatie is het verzamelen van backlinks. Dit zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Zij bevestigen dus weer dat de pagina relevant is voor het onderwerp. Hoe meer links, hoe populairder jouw website is en hoe belangrijker deze is voor het onderwerp of thema. Deze laatste stap in de optimalisatie beslaat maximaal 60% van de gehele zoekmachine optimalisatie. Het verzamelen van links naar jouw website is een tijdrovende klus. Je moet contact opnemen met andere websites en vragen of ze een link naar jouw website willen opnemen op hun website. Belangrijk hierbij is de tekst van de link zelf. Wanneer ze verwijzen naar de rode wijn pagina, moet er dus niet een link staan met een tekst over auto’s. de link ‘rode wijn’ moet dan dus verwijzen naar de pagina met de rode wijnen op jouw website. Per maand kun je ongeveer 15 keer op een andere website opgenomen worden. Meer kan ook, maar dan ziet Google dit als SPAM.


Hyves

Eigenlijk komt zoekmachine optimalisatie op veel vlakken overeen met Hyves.
Op Hyves probeert de gemiddelde gebruiker zoveel mogelijk vrienden te krijgen. Backlinks dus. Hierdoor wordt zijn of haar Hyvespagina populairder. Regelmatig nieuwe foto’s en krabbels zorgen daarnaast voor nieuwe content, waardoor veel gebruikers vaak komen kijken op je profiel.

Wanneer je weinig vrienden hebt en je Hyves niet vaak bijgewerkt wordt met nieuwe foto’s, krabbels of blogs, zullen weinig mensen je Hyvespagina bezoeken. Zo gaat het dus ook met websites. Qua techniek is Hyves geen goed voorbeeld omdat er bijvoorbeeld niet gewerkt wordt met zoekmachine vriendelijke URL’s.


Tot slot

Google vindt het dus belangrijk om zijn zoekers kwalitatief goede informatie aan te bieden. Websites die daarom regelmatig hun content vernieuwen en een hoge populariteit hebben, bevestigen dat zij kwalitatief goede informatie voor hun bezoekers hebben. Dit wordt door Google beloond met een hogere plaats in de resultaten.


Bram Draaijer

1 comment:

  1. Hey bram! Leuk dat je me volgt!
    Nogal een verschil he onze blogs ;)
    x

    ReplyDelete